måndag 30 mars 2009

Äntligen hemma:)

Nu har mamma kommit hem. Som hon har längtat för att ligga på sjukhus tyckte hon inte om men vem gör det.
De har kommit fram till att hon har PMR = Polymyalgi Reumatica = muskelreumatism.
Det är en akut sjukdom som drabbar endast äldre mellan 70 och 80 år och visar sig när man har en annan infektion i kroppen vilket var fallet hos mamma som hade en kraftig infektion i tjocktarmen.
Så nu är det kortison som gäller o en massa smärtstillande ett tag. Sedan följs detta upp från vårdcentralen och sjukgymnastik osv.

Symtom: Relativt hastigt insjuknande med symmetrisk stelhet och värk i proximal muskulatur, skuldra, bäcken, armar, lår. Vanligt med bilateral skulderbursit. Morgonstelhet. Allmänsymtom som trötthet, avmagring, matleda, subfebrilitet är inte ovanligt. Sällan insjuknande före 60 års ålder.

Kan ju vara bra att veta om ni stötar på det någon gång.

------------------------------------------------------------------------------------------
Tyvärr ingen kamera så kan inte visa vad jag gör men ett kort då och då har det blivit.


Sedan håller jag på och storrensa bland alla kläder, skor och allt annat skit man sparar på. Imorgon blir det ett besök på soptippen.
Och det finns en hel del som ska lämnas till Second hans butiken.

Måste också berätta att jag har för första gången i år hängt ut handduk och lakantvätten och det luktar så gott när man tar in det. Perfekt väder är det för det. Det blåser och det var ca 7 grader idag.

Ha det så bra där ute och lämna gärna ett avtryck så jag vet att ni är där.

3 kommentarer:

Maria sa...

Vad skönt för mamma att få veta vad som är felet och att hon fått komma hem. Skönt!
Jag förstår att du har skapat men vad gör man utan kamera:(
Visst är det härligt att få hänga ut tvätten. Jag har också gjort det.
Just nu sitter jag och ska skapa kort till två 20-åringar. Ibland fastnar man och därför tog jag en paus vid datorn.
Ha det så gott!
KraM

Mich sa...

Een hele geruststelling alvast dat je mama weer thuis is. Vertroetel ze maar een beetje hoor, ze zal het nodig hebben om goed verzorgd te worden door haar dochter.

Ik ben blij voor je dat je nu toch eindelijk weet wat er mis was. Hopelijk kan je een aantal dingen vinden die de pijn een beetje kunnen verzachten.

Maria sa...

Vad roligt att höra av dig. Jag förstår att du har en del att göra. Hur funkar det med dom nya arbetstiderna?
Klart att du kan göra påsarna, dom är jättelätta. Istället för att göra en knut på bandet så tejpar jag bara fast bandet i tejpen. Låt bandet ska ligga lite nedanför tejpen. Sedan sätter jag en tejp till ovanpå och viker upp den delen som ligger nedanför så det fastnar på tejpen. Då sitter det säkert och jag slipper knuten som kan göra det lite knöligt. Fattar du min beskrivning? Hör av dig annars.
Må så gott!
KraM